&event=init&noscript=1" />

inSPIRIT - minden, amire nőként szükséged lehet.

Kérdésed van? Hívj minket! +36205591758

Blog
Rita
2022.07.05 15:25

Beszéljünk őszintén az áremelkedésekről!

Beszéljünk őszintén az áremelkedésekről!

Senki számára nem újdonság, hogy brutális infláció elszenvedői vagyunk mindannyian. Ráadásul még a vége sem látszik. Az eddig optimista kormányzati becslések is elkezdtek már egyre pesszimistábbak lenni, de már fejben számolva is vastagon látszik, hogy jóval magasabb az infláció, mint a kommunikált tíz százalék körüli.

Épp az imént kaptam a jelzést nagykerektől, hogy megemelkedett 35 termékünk ára. Tegnap másik húszról jött értesítés. Van, ami „csak” 30%-kal emelkedett, és van, ami 76%-kal.

Megmondom őszintén, sokkal jobban szeretem az „olcsóbb lett” jelzéseket, mert ezek az áremelkedések egyszerűen rémületesek.

De annyira ne legyenek már rémületesek, hogy ne lehetne ezekről nyíltan beszélni!

Persze lehetne most panaszkodni kereskedőként, hogy jaj, hogy ha nagyon emelkednek az árak, akkor „sajnos szegény boltosoktól elpártolnak majd a vevők”, de semmi ilyesmi nem áll szándékomban.

Inkább szeretnék rámutatni néhány dologra az előző válságból szerzett tapasztalataim alapján, ami esetleg segítség lehet ebben a mostani válságban vevőknek és kereskedőknek egyaránt.

Megfontoltság

Vásárlóként és kereskedőként is megfontoltságra, átgondoltságra és az értelemre való fókuszálásra tanítanak a válságok. Megszenvedjük, de ezek mégiscsak előremutató folyamatok ezek, még ha nehéz is közben ezt az előremutatást felfedezni bennük.

Racionalitás

A vevők amellett, hogy joggal spórolnak, közben sokkal inkább próbálnak racionális érvek mentén eljutni a vásárlási döntésig. A döntés egyébként mindig érzelmi töltetű, még racionális érvek mentén/után is, csak nem mindegy, hogy magáig a döntési helyzetig ki hogyan jut el. Mostanság a legtöbben ésszel jutnak el a döntésig és ez két elképesztően ellentmondásos covidos év után kifejezeten üdvösnek számít.

Túlfogyasztás megállítása

Az elmúlt évtized konjunktúrája után ideje visszább venni a fogyasztásból. Most mérlegre kerül minden, ami fontos és minden, ami nem fontos. Kereskedőként szeretném azt hinni előzetesen, hogy például az én termékeimről bebizonyosodik, hogy kiállják ezen nehezebb idők próbáját is, de ha egyikkel-másikkal nem így lesz, akkor kereskedőként majd búcsút mondok ezeknek a termékeknek.

Hazai termékek

Szerintem ilyenkor jobban oda kell figyelnünk a hazai termékekre, de legalábbis azokra, amik lehet, hogy nem hazai márkák, de vagy itt gyártják őket, vagy valahol az EU-ban. Én mindig vadászom a hazai termékeket kereskedőként, de nem mindig járok szerencsével, de legalább a törekvés megvan bennem ez ügyben. Ez a vásárlókban is felerősödik ilyenkor, hiszen nem szeretnék, hogy a kisebb márkák eltűnjenek a süllyesztőben, miközben Kína mindent ural. Ugye te sem szeretnéd?

Vigyázat, cápaveszély!

Nagyon sok kisvállalkozás elhullik ilyenkor sajnos, mert a vevőiknek törvényszerűen kevesebb lesz a pénzük – vagyis kevesebbet ér a pénzük ugyebár –, a cápák viszont még inkább erősödnek. Ez nagyon nagy veszély, erre jobban oda kellene figyelniük a vásárlóknak is, meg a kormányzatnak is, de egyéni szinten nyilván azt nem lehet várni, hogy bárki a pénztárcája ellen döntsön, és ne a multiknál meg ne a gigacégeknél vásároljon, hanem a kisebb boltosoknál.

Időtállóság az első helyen: napi lépték

Az időtállóság sokkal több figyelmet kap ilyenkor. Érdemes kisebb léptékekre bontani az árakat az időtállóságot szem előtt tartva: például, ha egy táska 22990,- forint, de mondjuk 5 évig biztosan számíthatunk rá, akkor az a táska évente 4598 forintba kerül, ami naponta 12. forint 60 fillért jelent. Nem biztos, hogy azon kell spórolni, ami drágának tűnik, hanem inkább azon, ami nem eléggé időtálló!

Hasznos vagy sem?

A hasznosság elvét is jobban figyelembe tudjuk venni ilyenkor. A fehérjeporok például nem olcsóak, de még mindig olcsóbbak, mint napi 4 kiló csirkemellett megenni a megfelelő fehérjebevitelért.

Unokáink is látni fogják!

A tartósság, többszörös felhasználatóság a gyerekjátékok esetében is előjön ilyenkor: vannak divatos játékok, de talán értelmesebb azokat megvenni, amikkel túlzás nélkül még az unokánk is fog tudni játszani.

Amit nem szabad csinálni ilyenkor

Nem szabad homokba dugnunk a fejünket sem vásárlóként, sem kereskedőként. Magyarországon az előző válság is olyan 6-7 évig tartott (2008-2015 között), nehogy valaki azt higgye, hogy ez majd gyorsan elmúlik, ami most van. Legóvatosabb becslések szerint is kb. másfél évig még biztosan eltart, és nem a háború miatt…

Egész nyugodtan lehet őszintén beszélni az árakról, a költségekről, a változékonyságról és a kiszámíthatatlanságról. Nem panaszkodni kell, hanem őszintének lenni önmagunkkal is és egymással is.

Az árak elképesztő mértékben növekednek, miközben a bérek, jövedelmek, nyugdíjak és juttatások nem, vagy csak elenyésző mértékben. Eltűnnek a boltok polcairól olyan termékek, amik több évtizede itt voltak, és nincs róluk jelzés, hogy mi történik velük. Közben naponta milliónyi baromság lát napvilágot, hátha lesz a sok lócitromra sok veréb is… És lássuk be, szokott lenni!

Ha rajtam múlna, akkor mindez nem így történne, de nem rajtam múlik, szóval én is, mint mindenki, úszom az árral és ebből a helyzetből próbálom kihozni a leginkább nyer-nyer helyzetet a vásárlóim és önmagam számára.

Ennyit tehetünk, meg annyit, hogy reménykedünk abban, hogy gyorsan és fájdalommentesen vége lesz ennek a válságnak. 2 év múlva remélhetőleg már erre is csak rossz emlékként gondolunk vissza, és megerősödve, tapasztaltabban, sőt okosabban kerülünk ki belőle.

Mi itt leszünk!
Rita